پلتفرم بی‌تا
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
پلتفرم بی‌تا
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
پلتفرم بی‌تا
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر

راهنمای جامع اصطلاحات رایج در حراجی ها

پیمان رحیمی توسط پیمان رحیمی
9 دسامبر 2024
در هنر
زمان موردنیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
اصطلاحات رایج در حراجی ها

هر دنیایی اصطلاحات خاص خودش را دارد و حراجی‌ها مخصوصاً حراجی‌های هنری هم از این قاعده مستثنی نیستند. چه یک حراج‌دار مشتاق آثار هنری و چه یک پیشنهاددهنده علاقه‌مند یا تماشاچی کنجکاو هستید، درک اصطلاحات رایج در حراجی ها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اتفاقات پیرامونتان داشته باشید. اصطلاحاتی مثل bid، Consign، Provenance و Reserve از جمله واژه‌های پرکاربرد در دنیای بازار هنر هستند که برای افراد بیگانه با حراجی‌های هنری، گیج‌کننده و ناآشنا به‌نظر می‌رسند. با توجه به اینکه خانه‌های حراجی در سال 2018 رکورد فروش تاریخ را شکستند، بازار هنر رونق بیشتری گرفته و بهتر است با آن بیشتر آشنا شوید.

بازار هنر و اصطلاحات مربوط به آن شاید در نگاه اول گیج‌کننده به‌نظر برسند، اما وقتی که با آن‌ها آشنا می‌شوید و در معاملات به‌کار می‌گیردشان، لذت‌بخش می‎شوند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار هنر را دارید و می‌خواهید مثل یک خریدار حرفه‌ای در حراجی‌ها ظاهر شوید، کافی است که در ادامه این مطلب از مجموعه بی‌تا با ما همراه باشید. راهنمای این مقاله، با توجه به حروف الفبای انگلیسی و اصطلاحات رایج بازار هنر تهیه شده است.

 

 اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف لاتین A

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف A

از جمله رایج‌ترین اصطلاحات حراجی‌ها در بازار هنر که با حرف لاتین A شروع می‌شوند، می‌توان به absentee bid، Artist’s Resale Right و As is اشاره کنیم. در ادامه با 5 تا از اصطلاحات رایج در حراجی ها آشنا می‌شوید که حرف اول آن‌ها با A شروع می‌شود.

 

اصطلاح absentee bid

اصطلاح absentee bid، در ترجمه فارسی با عنوان «پیشنهاد غیرحضوری» و پیشنهاد کمیسیون (commission bid) هم شناخته می‌شود. این اصطلاح شامل روشی برای حراج یک اثر هنری است که در آن، شخصی می‌تواند بدون حضور فیزیکی در حراجی شرکت کند. پیشنهاد این شخص می‌تواند از به‌صورت تلفنی، اینترنتی، ایمیلی یا از طریق نامه ارسال شود.

در چنین شرایطی، خریدار می‌تواند حداکثر مبلغی را که مایل است برای خرید اثر هنری بپردازد، مشخص کند.

 

اصطلاح appraisal

واژه appraisal، یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حراجی ها است که شامل ارزیابی رسمی از ارزش یک کالا یا مشخصاً یک اثر هنری در حراج می‌شود. این اصطلاح با مفهوم ارزش‌‎گذاری یا valuation در مزایده‌های مختلف هم ارتباط دارد.

این واژه از اصطلاحات رایج در حراجی ها، معمولاً در شرایطی استفاده می‌شود که فروشنده، خریدار، مالک و افراد دیگر می‌خواهند قیمت بازار یا قیمت جایگزین یک اثر هنری را به‌دست بیاورند. ارزیابی یا appraisal یک اثر هنری می‌تواند بر اساس عوامل مختلفی تعیین شود که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • اهمیت هنرمند و خالق اثر
  • کیفیت و وضعیت اثر هنری
  • تاریخچه مالکیت اثر هنری
  • نمایش اثر در حراجی‌ها
  • عرضه و تقاضا در بازار
  • مقایسه با سایر آثار هنری
  • معیارهای استاندارد صنعت هنر

ارزیابی اثر هنری یا appraisal، اهداف مختلفی مثل فروش، خرید، اهدا، وصیت‌نامه، بیمه، تقسیم اموال یا علاقه شخصی دارد. همچنین برای appraisal کردن یک اثر هنری باید دقت، دانش و منابع معتبر را به‌کار گرفت تا ارزش واقعی آن معلوم شود. از بین اصطلاحات رایج در حراجی ها، اصطلاح appraisal ارزش ویژه‌ای دارد و برای تعیین ارزش یک اثر هنری، زمان بسیاری صرف می‌شود.

ارزیابی یا appraisal یک اثر هنری ممکن است با قیمت فروش یا خرید آن در حراج متفاوت باشد؛ چونکه قیمت اثر هنری در یک حراجی، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رقابت، احساسات و تغییرات بازار قرار می‌گیرد.

 

اصطلاح Artist’s Resale Right

مفهوم Artist’s Resale Right یا Artit’s Resale Royalty که به‌صورت کوتاه‌شده با عنوان ARR هم شناخته می‌شود، به‌معنای «حق بازفروش آثار هنری یک هنرمند» است. حق بازفروش هنرمند، یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حراجی ها است که با عنوان فرانسوی Droit de Suite هم از آن یاد می‌شود، به هنرمندان این اجازه را می‌دهد که در صورت فروش مجدد آثارشان توسط دیگران، درصدی از قیمت فروش را دریافت کنند.

این مفهوم، برای حمایت از هنرمندان و ایجاد عدالت در بازار هنر ایجاد شده است و در بعضی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس به رسمیت شناخته می‌شود. با این حال، چنین حقی برای هنرمندان در کشورهای دیگر از جمله چین، ایالات متحده آمریکا، هند و ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده است. حق بازفروش آثار هنری هنرمندان معمولاً برای آثار هنری منحصربه‌فرد مثل نقاشی، مجسمه‌ها، تندیس‌ها و آثار عکاسی در نظر گرفته می‌شود. طبق مفهوم این اصطلاح، هنرمندان تا مدت 70 سال پس از مرگشان هم می‌توانند از حق فروش آثارشان بهره‌مند شوند.

درصدی که هنرمند بابت بازفروش آثارش در هر مزایده می‌کند، بسته به قوانین هر کشور متفاوت است. با این حال، حدود 1 تا 5 درصد از حق فروش آثار یک هنرمند در هر حراجی جدید، باید به او پرداخته شود.

 

اصطلاح As is

همان‌طور که از عنوان این اصطلاح پیداست (همان‌طور که هست = As is)، یک اثر هنری باید با تمام ایرادات و نواقصی که دارد فروخته شود. اصطلاح As is یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حراجی ها است اثر هنری را بدون هیچ ضمانت خاصی در مورد کیفیت، اصالت یا ارزشی که دارد، به‌فروش می‌رساند.

این اصطلاح نشان می‌دهد که خریدار مسئولیت کامل عیب‌ونقص‌های یک اثری هنری را قبول می‌کند و آن را در یک حراجی می‌خرد. با توجه به قوانین مربوط به مفهوم As is، خریدار پس از اتمام حراجی نمی‌تواند هیچ‌گونه مطالبه‌ای داشته باشد. این بخش از اصطلاحات رایج در حراجی ها، معمولاً در توافق‌نامه فروش آثار هنری ذکر می‌شود. این مفهوم برای خریدارانی که به‌دنبال خرید مقرون‌به‌صرفه آثار هنری در حراجی‌ها هستند، ارزش ویژه‌ای دارد.

 

اصطلاح Artist’s Proof

مفهوم Artist’s Proof یا «اثبات هنرمند» یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حراجی ها محسوب می‎شود که روی اصالت و بررسی کیفیت آثار چاپی یک هنرمند به‌کار می‌رود. این مفهوم با نماد یا امضای A/P روی آثار هنری چاپی در نظر گرفته می‌شود و روی قیمت فروش آثار هنری تاثیر مهمی دارد.

این مفهوم زمانی معنا پیدا می‌کند که یک هنرمند در حال چاپ یک‌سری آثار هنری چاپی است و برای بررسی کیفیت و رنگ‌بندی، نشان A/P را برای اثبات اصالت آن‌ها دریافت می‌کند. در نهایت، اگر هنرمند تصمیم به فروش این آثار هنری چاپی بگیرد، به‌دلیل تعداد محدود آن‌ها، این آثار هنری با قیمت خیلی خوبی عرضه می‌شوند. واژه Artist’s Proof از جمله اصطلاحات رایج در حراجی ها به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک امتیاز برای هنرمند یا یک اثر منحصربه‌فرد هنری برای علاقه‌مندان در نظر گرفته می‌شود.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف لاتین B

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف B

به‌طور کلی، حدود 7 اصطلاح رایج و کاربردی در دنیای حراج آثار هنری در بازار هنر وجود دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. از جمله این اصطلاحات می‌توان به bid، Biennale و Buyer’s Premium اشاره کرد.

 

اصطلاح Bid

مفهوم «بید»، نشان‌دهنده پیشنهاد قیمت یا قیمت پیشنهادی برای خرید یک اثر هنری در حراج است. یک خریدار مبلغی را که می‌خواهد بابت خرید یک اثر هنری بپردازد، با این اصطلاح بیان می‌کند. پیشنهاد قیمت یا Bid لزوماً به‌صورت حضوری اعلام نمی‌شود و خریدار می‌تواند به‌صورت غیرحضوری و از طریق تماس تلفنی، درخواست ایمیلی یا حتی نامه، اعلام قیمت کند. به چنین شرایطی اصطلاحاً absentee bid گفته می‌شود که در بخش اصطلاحاتی که با حرف A شروع می‌شوند، به آن اشاره کردیم.

پیشنهاد قیمت یا Bid، روشی است که خریداران از مزایای آن مثل امکان رقابت با دیگران، احساس هیجان بازار و فرصت خرید اثر هنری با قیمت مقرون‌به‌صرفه بهره‌مند می‌شوند. پیشنهاد قیمت یا bid، معمولاً با افزایش قیمت نسبی در مقایسه با قیمت پیشنهادی قبلی مطرح می‌شود. این پیشنهاد قیمت یا bid آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا وقتی که هیچ پیشنهاد بالاتری ارائه نشود و اثر هنری با بالاترین bid پیشنهادی فروخته شود.

 

اصطلاح Biennale

واژه ایتالیایی Biennale از جمله اصطلاحات رایج در حراجی ها محسوب می‌شود که به‌معنای «دوسالانه» یا «هر 2 سال یک‌بار» است. این اصطلاح در مورد آن دسته از نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی به‌کار گرفته می‌‎شود که هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شوند. از جمله شناخته‌شده‌ترین نمایشگاه‌ها یا حراجی‌های آثار هنری در این زمینه، نمایشگاه دوسالانه ونیز (the Venice Bennale) است.

این اصطلاح مهم به این معناست که یک اثر هنری ممکن است در یک یا چند نمایشگاه یا حراجی دوسالانه شرکت کرده باشد. وقتی که این اصطلاح در مورد یک اثر هنری به‌کار برده می‌شود، ارزش و جایگاه هنرمند خالق آن بیشتر می‌شود؛ چونکه این اصطلاح نشان‌دهنده ارزش بالای یک اثر هنری است که تجربه نمایش در نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارد.

 

 اصطلاح blue chip art

یکی  دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها، اصطلاح blue chip art است که در مورد آثار بسیار ارزشمند و معروف جهان به‌کار گرفته می‌شود. ارزش آن دسته از آثار هنری که اصطلاحاً blue chip art هستند، بدون اینکه تحت تاثیر فرازونشیب‌های اقتصادی قرار بگیرند، همیشه ثابت می‌مانند یا افزایش پیدا می‌کنند.

از جمله هنرمندانی که آثارشان اصطلاحاً blue chip art هستند می‌توان به پابلو پیکاسو، اندی وارهول، ژان میشل باسکویا و جف کونز اشاره کرد. این اصطلاح از بازار سهام گرفته شده است که در آن، ارزش سهام شرکت‌های بزرگ و معتبر همیشه ثابت و ارزشمند باقی می‌ماند.

آثار هنری Blue chip art، در حراجی‌ها با قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شوند و همیشه رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کنند. به‌عنوان مثال، در سال 2017، نقاشی «مسیح موعود» از لئوناردو داوینچی با قیمت باورنکردنی 450.3 میلیون دلار در حراج آثار هنری Salvator Mundi فروخته شد.

 

اصطلاح bought

اصطلاح bought که به‌صورت کوتاه‌شده با عنوان B.I هم شناخته می‌شود، به‌معنای «خریداری‌نشده» است. اصطلاح bought یکی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها است که در بسیاری از حراجی‌های معروف بین‌المللی برای بعضی از آثار هنری به‌کار برده می‌شود. این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که یک اثر هنری در حراج با قیمت مورد نظر فروشنده یا خانه حراج فروخته نشود. طبق مفهوم این اصطلاح مهم، پیشنهادهای خریداران کم‌تر از حداقل قیمت تعیین‌شده برای اثر بوده‌اند و فروشنده، تمایلی به قبول کردن آن‌ها ندارد.

به‌کار بردن این اصطلاح ممکن است معایبی (از جمله از دست دادن شهرت و اعتبار یا از دست رفتن فرصت فروش آثار هنری) هم برای فروشنده اثر یا خانه‌های حراجی آثار هنری داشته باشد. از طرفی، این اصطلاح مزایایی هم برای خریدار اثر هنری دارد و او می‌تواند امکان مذاکره مستقیم با فروشنده یا فرصت تحقیق بیشتر در مورد ارزش واقعی اثر هنری را داشته باشد.

 

اصطلاح burned

اصطلاح burned یا «سوخته» در حراجی‌های بازار هنر معمولاً 2 معنا دارد. یکی اینکه وقتی اثر هنری در حراج عمومی فروخته نمی‌شود، در معرض خطر سوختن یا کاهش ارزش قررار می‌گیرد و به شهرت یا اعتبار آن آسیب وارد می‌شود. معنای دوم این اصطلاح از اصطلاحات رایج در حراجی ها، زمانی است که یک اثر هنری با قیمت بسیار پایینی به‌فروش می‌رسد و اصطلاحاً سوخت می‌شود.

 

اصطلاح bid increment

یکی دیگر از معروف‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها، مفهوم bid increment به معنی «افزایش قیمت پیشنهادی» است. این مفهوم، نشان‌دهنده مبلغی را که مزایده‌گذار یا خانه حراجی به‌عنوان قیمت پیشنهادی اثر هنری افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی، فروشنده یا مزایده‌گذار، قیمت پیشنهادی را معمولاً 10 درصد بیشتر از قیمت پیشنهادی قبلی ارائه می‌دهد. این رقم به‌طور کلی، با توجه به صلاحدید خانه حراج یا مزایده‌گذار به مبلغ بالاتر یا پایین‌تر گِرد یا رُند می‌شود.

 

اصطلاح Buyer’s Premium

مفهوم Buyer’s Premium، از جمله اصطلاحات رایج در حراجی ها محسوب می‌شود که خریداران آثار هنری با آن سروکار دارند. این اصطلاح با عناوین دیگری مثل «حق خریدار» و «حق کمیسیون خریدار» هم شناخته می‌شود و شامل مبلغی است که خریدار یک اثر هنری در حراج، علاوه بر قیمت چکشی اثر (hammer price) باید به خانه حراج بپردازد.

مقدار حق کمیسیون خریدار معمولاً 10 تا 20 درصد از قیمت چکشی اثر هنری است و برای تامین هزینه‌های خانه حراج و اراده خدمات بیشتر به خریداران استفاده می‌شود. این اصطلاح، یکی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها است که خریداران باید قبل از شروع حراج از آن باخبر شوند و شرایط آن را بدانند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف لاتین C

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف C

حدود 6 اصطلاح کاربردی و رایج در حراجی‌های بازار هنر وجود دارند که با حرف انگلیسی C شروع می‌شوند. به‌عنوان مثال، اصطلاحاتی مثل condition report و catalogue از جمله این مفاهیم هستند.

 

اصطلاح catalogue

کاتالوگ، فهرستی است که همه آثار شناخته‌شده یک هنرمند را شامل می‌شود. این نوع کاتالوگ‌ها معمولاً با حاشیه‌نویسی و تحلیل اثر یا آثار هنری همراه هستند.

 

اصطلاح COA

گواهی اصالت یا certificate of authencity، سندی است که اصالت یک اثر هنری را تأیید می‌کند تا خریدار مطمئن شود، این اثر واقعی است. این مفهوم که با عنوان کوتاه‌شده COA هم شناخته می‌شود، می‌تواند توسط هنرمند یا نهادهای احراز هویت اختصاصی او انجام شود. بعضی از COAها همزمان با اثر هنری ایجاد و بعضی دیگر هم پس از گذشت یک زمان طولانی صادر می‌شوند.

 

اصطلاح commission bid

بید، یکی از اصطلاحات رایج در حراجی ها است که در بخش قبلی با آن آشنا شدید و به‌عنوان «پیشنهاد قیمت» محسوب می‌شود. اصطلاح کمیسیون بید، به‌معنای قیمت کمیسیونی یا همان قیمت پیشنهادی است که توسط خریدار به‌صورت حضوری یا غیرحضوری ارائه می‌شود.

 

اصطلاح condition report

گزارش وضعیت یا condition report، یک توضیح مکتوب است که وضعیت یک اثر هنری را با جزئیات شرح می‌دهد. این مفهوم برای خریدارانی که نمی‌توانند اثر هنری را به‌صورت حضوری مشاهده و بررسی کنند، مفید است.

 

اصطلاح consign

خانه‌های حراجی به‌طور سنتی از اصطلاح consign برای عبارت «فروش در حراجی» یا sell at auction استفاده می‌کنند. مفهوم consign در اصل به‌معنای «ارسال کردن چیزی» است و در دنیای حراجی آثار هنری، فروشنده به‌عنوان «فرستنده» و خریدار به‌عنوان «consignee» در نظر گرفته می‌شوند.

 

اصطلاح contemporary

در حراجی‌های آثار هنری، به همه آثار هنری که از سال 1945 تا امروز خلق شده‌اند یا به هنرمندانی که در حال حاضر هنوز زنده‌اند اصطلاحاً contemporary یا معاصر گفته می‌شود. اینکه چه هنرمندان یا آثار هنری خاصی به‌عنوان contemporary در نظر گرفته می‌شوند، در اختیار خانه حراج است.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف لاتین D

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف D

رایج‌ترین اصطلاح بازار هنر که با حرف D شروع می‌شود، مفهوم Three D’s یا «3 د» است که 3 حرف اول 3 واژه مرگ (Death)، طلاق (Divorce) و بدهی (Debt) را نشان می‌دهد. این مفهوم به وضعیتی اشاره دارد که مجموعه‌دار یا فروشنده، به یکی از 3 دلایل مرگ، طلاق و بدهی آثارش را در حراج به‌فروش می‌رساند.

این مفهوم نشان‌دهنده آن است که مجموعه‌داران و فروشندگان آثار هنری، همیشه از روی علاقه وارد حراجی‌ها نمی‌شوند. گاهی، دلایل مالی، شخصی یا عاطفی باعث می‎شوند که هنرمندان، آثارشان را بفروشند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف لایت E

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف E

از بین اصطلاحات رایج در حراجی ها، 2 اصطلاح مهم و کاربردی وجود دارند که در ادامه با مفهوم و کاربرد آن‌ها آشنا می‎شوید.

 

اصطلاح edition

مفهوم edition به‌معنای «نسخه» است و به نسخه یک اثر هنری در یک سری یا مجموعه آثار اشاره دارد. یک edition، در واقع نسخه‌ای محدود از مجموعه آثار یک هنرمند است که با قیمت بیشتری نسبت به آثار دیگر به‌فروش می‌رسد.

 

اصطلاح estimate

مفهوم estimate یا «برآورد»، به‌معنای تخمین محدوده قیمتی یک اثر هنری است که کارشناسان خانه حراج به آن باور دارند. جالب است بدانید که بعضی از خانه‌های حراج عمداً estimate پایینی را برای تشویق خریداران به حراج ارائه می‌کنند.

از طرفی، بعضی از خانه‌های حراجی مثل کریستیز (Christie’s)، در صورتی که اثر هنری بالاتر از قیمت estimate فروخته شود، هزینه اضافه یا کمیسیون دریافت می‌کنند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف F

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف F

به‌طور کلی، 2 اصطلاح خیلی رایج در حراجی‌های آثار هنری به‌کار برده می‌شوند که با حرف لاتین F شروع می‌شوند. در ادامه با هر 2 مفهوم کاربردی آشنا خواهید شد.

 

اصطلاح fair warning

در دنیای حراج آثار هنری، یک اصطلاح مهم با حرف F شروع می‌شود که fair warning نام دارد و به‌معنای «هشدار منصفانه» است. این مفهوم، هشداری است که توسط حراجی‌ها داده می‌شود تا نشان دهند فرصت نهایی قیمت‌گذاری پیشنهادی یا bidding فرا رسیده است.

 

اصطلاح fresh to market

مفهوم fresh to market، یکی دیگر از کاربردی‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها محسوب می‌شود که به‌معنای اثر هنری تازه‌وارد در بازار هنر است. این مفهوم برای آن دسته از آثار هنری استفاده می‌شود که قبلاً هرگز در یک حراجی عرضه نشده‌اند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف G

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف G

همچنین، یکی از پرکاربردترین اصطلاحات حراجی‌های آثار هنری که با حرف G شروع می‌شود، اصطلاح guarantee است. این مفهوم نشان‌دهنده حق ضمانتی است که خانه حراج بابت مال خود به فروشنده پرداخت می‌‎کند. این کار می‌تواند برای تشویق فروشنده برای فروش اثر هنری بدون خطر سوختن یا اصطلاحاً burned انجام شود.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف H

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف H

دوتا از مهم‌ترین اصطلاحات کاربردی در حراجی‌های بازار هنر با حرف H انگلیسی شروع می‌شوند که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید. مهم‌ترین این اصطلاحات hammer price است که در قیمت‌گذاری آثار هنری در حراجی، بسیار کاربرد دارد.

 

اصطلاح hammer price

مفهوم «قیمت چکشی» یا hammer price، قیمتی است که حراج‌گذار روی اثر هنری می‌گذارد. این قیمت شامل حق بیمه خریدار یا مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

 

اصطلاح hilling

هیلینگ، یک اصطلاح کاربردی برای شرایطی است که متخصصان یا کارشناسان خانه حراج، برای بررسی دقیق یک اثر هنری قبل از فهرست‌بندی و قیمت‌گذاری گرد هم می‌آیند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف L

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف L

اصطلاحات کاربردی خاص مثل «حراج زنده» یا «لات»، از جمله مفاهیمی‌اند که در دنیای حراج آثار هنری با حرف L انگلیسی شروع می‌شوند. در ادامه با عنوان، مفهوم و کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

اصطلاح live auction

یک حراج زنده یا live auction، با یک مزایده‌دار انجام و همزمان از چندین کانال مختلف پیشنهاد داده می‌شود. این در حالی است که یک حراج آنلاین یا online auction، کاملاً از یک کانال دیجیتال مدیریت می‌شود.

 

اصطلاح lot

لات (lot)، اثر هنری یا مجموعه‌ای از آثار هنری است که از طریق حراج و به‌عنوان یک واحد برای فروش عرضه می‌شود.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف M

اصطلاحاتی مثل «مدرن» و «چندگانه یا مولتیپل» از جمله اصطلاحات رایج حراج‌های هنری‌اند که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

اصطلاح modern

در حراج آثار هنری، رده هنر مدرن نشان‌دهنده هنری است که از اواخر قرن نوزدهم تا پایان جنگ جهانی دوم (1945) خلق شده‌اند. این آثار هنری معمولاً در کنار هنرهای پس از جنگ و هنزهای معاصر به‌صورت دسته‌بندی جداگانه در خانه‌های حراج عرضه می‌شوند.

 

اصطلاح multiple

اصطلاح multiple، به‌معنای یک اثر هنری سه‌بعدی با نسخه محدود است؛ مثل یکی از آثار هنری پیکاسو. اصطلاح edition برای آثار هنری 2 بعدی که در یک مجموعه وجود دارند، استفاده می‌شود و ربطی به مفهوم multiple ندارد.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف O

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف O

اصطلاحاتی که با حرف O انگلیسی شروع می‌شوند شامل 2 مفهوم اساسی‌اند که در ادامه با تعریف و کاربرد هر کدام آشنا خواهید شد.

 

اصطلاح Oeuvre

مفهوم oeuvre به‌معنای آثار کامل یک نقاش، موسیقیدان یا نویسنده است.

 

اصطلاح overhead premium

مفهوم overhead premium، شامل هزینه‌های معادل یک درصد از قیمت چکشی به اضافه مالیات اضافه و قابل اعمال است. این هزینه‌های سربار برای به‌وجود آوردن تسهیلات، رسیدگی به اموال و هزینه‌های مدیریتی خانه‌های حراجی است.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف P

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف P

در مجموع، 6 اصطلاح کاربردی در دنیای حراج آثار هنری وجود دارند که با حرف انگلیسی P شروع می‌شوند. در ادامه با هر کدام از این 6 اصطلاح از جمله pass و provenance آشنا خواهید شد.

 

اصطلاح pass

مفهوم pass، به این معناست که قیمت‌گذاری پیشنهادی یا bidding به حداقل قیمت تعیین‌شده توسط فروشنده اثر هنری نرسیده است. بنابراین، lot یا واحد اثر هنری فروخته نمی‌شود و در مالکیت مالک اثر باقی می‌ماند. بعضی از خانه‌های حراجی حتی اگر اثر هنری یا کالای مورد نظر به‌فروش نرسد، هزینه‌ای از فروشنده دریافت می‌کنند.

 

اصطلاح performance commission

کارمزد کمیسیون یا performance commission، در خانه‌های حراجی، متفاوت است. به‌عنوان مثال، این حق کمیسیون در کریستیز (یکی از معروف‌ترین خانه‌های حراج دنیا) برابر با 2 درصد قیمت چکشی یا hammer price است که توسط فروشنده به خانه حراج پرداخته می‌شود. اگر اثر هنری به قیمتی بیشتر از قیمت برآورد یا estimate فروخته شود، مقدار این حق کمیسیون بیشتر از 2 درصد خواهد شد.

 

اصطلاح post-war

اصطلاح «پس از جنگ» یا post-war، نشان‌دهنده اثر هنری خاصی است که پس از سال 1945 ساخته شده است و همراه با سایر هنرهای معاصر عرضه می‌شود. اینکه چه هنرمندانی به‌عنوان هنرمندان post-war یا معاصر (contemporary) شناخته می‌شوند، به خانه حراج بستگی دارد.

 

اصطلاح primary market

بازار اولیه یا اصطلاحاً primary market، بازاری است که یک اثر هنری برای اولین‌بار در آن به‌فروش می‌رسد. این اثر هنری می‌تواند مستقیماً توسط هنرمند، استودیوی هنری یا گالری هنرمند به بازار اولیه عرضه شود. مرحله بعد از بازار اولیه، بازار ثانویه یا اصطلاحاً secondary market نامیده می‌شود.

 

اصطلاح private market

برخلاف حراج‌های عمومی، فروش خصوصی یا private market (یکی از اصطلاحات رایج در حراجی ها) به‌طور محتاطانه بین خریداران و فروشندگان انجام می‌شود. این نوع فروش خصوصی معمولاً توسط یک فروشنده، خانه حراج یا یک کارگزار مثل MyArtBroker انجام می‌شود.

 

اصطلاح provenance

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در حراجی ها، مفهوم provenance یا «منشأ» نام دارد که نشان‌دهنده سابقه مالیک تقبلی یک اثر هنری است. این مفهوم، تاریخچه نگهداری، محافظت یا مرمت آثار هنری را هم نشان می‌دهد که همگی به‌عنوان اثبات اصالت آن اثر در نظر گرفته می‌شوند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف R

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف R

در مجموع، 3 تا از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در حراجی ها از جمله مفهوم قیمت پایه یا reserve با حرف انگلیسی R شروع می‌شوند که در این بخش با کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

اصطلاح reserve

مفهوم reserve، نشان‌دهنده قیمت محرمانه یا قیمت پایه یک اثر هنری است که بین فروشنده و خانه حراج توافق می‌شود. اگر پیشنهادهای قیمت یا بید (bid) اثر هنری با قیمت پایه یا reserve مطابقت نداشته باشند، اثر هنری فروخته نخواهد شد.

 

اصطلاح restitution

مفهوم restitution، در زبان فارسی با عنوان «استرداد» معنی می‎‌شود و در شرایطی به‌کار می‌رود که آثار هنری سرقت‌شده را به صاحبان واقعی آن‌ها بر می‌گردانند.

 

اصطلاح retrospective

مفهوم retrospective، به‌معنای نمایشگاهی است که یک دوره یا کل دوره حرفه‌ای یک هنرمند را بررسی می‌کند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف S

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف S

از جمله اصطلاحات رایج در حراجی ها که با حرف S انگلیسی شروع می‌شوند، می‌توان به «بازار ثانویه» اشاره کرد. در این بخش با 2 اصطلاح کاربردی دنیای هنر آشنا خواهید شد.

 

اصطلاح secondary market

بازار ثانویه یا اصطلاحاً secondary market، مفهوم مقابل بازار اولیه یا primary market است. یک بازار ثانویه، آثار هنری خاصی را عرضه می‌کند که قبلاً حداقل یک‌بار در یک بازار هنری با بازار اولیه فروخته شده‌اند.

برای آشنایی با مفهوم بازار اولیه یا primary market، یک‌بار دیگر به بخش «اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف P» در همین مقاله مراجعه کنید.

 

اصطلاح seller’s commission

مفهوم «کمیسیون فروشنده» یا seller’s commission که با عنوان seller’s premium هم شناخته می‌شود، درصدی از قیمت چکشی یا hammer price است که توسط فروشنده به خانه حراج پرداخته می‌‎شود. بعضی از کارگزاری‌های خانه حراج کمیسیون فروشنده را صفر درصد تعیین کرده‌اند و فروش اثر هنری در آن‌ها رایگان و بدون حق کمیسیون است.

 

اصطلاح underbidder

اصطلاح underbidder، به کسی گفته می‌‎شود که دومین قیمت بالاتر را در حراج و درست زیر «پیشنهاد برنده» یا winning bid ارائه می‌کند.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف V

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف V

اصطلاحات کاربردی خاصی هم در دنیای حراج آثار هنری وجود دارند که با حرف انگلیسی V شروع می‌شوند؛ مثل مفهوم vetting، viewing و vendor. در ادامه به مفهوم، معنی و کاربرد هر کدام اشاره خواهیم کرد.

 

اصطلاح valuation

مفهوم valuation یا ارزش‌گذاری، اصطلاحی است که ارزش فعلی یک اثر هنری را در حراج نشان می‌دهد. بسیاری از علاقه‌مندان به خرید و فروش آثار هنری در خانه‌های حراجی می‌توانند از طریق تماس آنلاین یا تلفنی با بخش پشتیبانی و مدیریت، در مورد valuation اثر مورد نظر اطلاع پیدا کنند.

 

اصطلاح viewing

مفهوم viewing، به‌معنای مشاهده کردن نمایشگاهی است که توسط یک خانه حراجی برگزار می‌شود. این نمایشگاه از خریداران احتمالی و گاهی اوقات از مردم دعوت می‌کند تا آثار هنری خاصی که برای فروش عرضه می‌شوند را مشاهده یا اصطلاحاً viewing کنند.

 

اصطلاح vetting

در نمایشگاه‌ها و خانه‌های حراجی آثار هنری، پروسه‌ای با عنوان vetting وجود دارد که در آن، تیمی متشکل از کارشناسان، آثار هنری را از لحاظ واقعی بودن و کیفیت قابل قبول بررسی می‌کنند. همچنین، اصطلاح vetting می‌تواند به فرایند اطمینان از اصالت اثر هنری یا بررسی شرایط آن توسط یک متخصص اشاره داشته باشد.

 

اصطلاحات رایج در حراجی ها با حرف W

اصطلاح رایج در حراجی ها حرف W

در آخرین بخش از اصلاحات کاربردی حراجی‌های بازار هنر، 2 اصطلاح هم وجود دارند که با حرف انگلیسی W شروع می‎شوند که مهم‌ترین آن‌ها withdrawal lot است. در ادامه با هر 2 مفهوم آشنا می‌شوید.

 

اصطلاح white glove sale

مفهوم white glove sale که در ترجمه تحت‌اللفظی با عنوان «دستکش سفید» شناخته می‌شود. این مفهوم به شرایطی از یک حراجی گفته می‌شود که 100 درصد از لات‌ها یا واحدهای آثار هنری در آن فروخته می‎شوند.

 

اصطلاح withdrawal lot

اگر فروشنده مجموعه‌ای از آثار هنری، قبل از شروع حراج، آثارش را از خانه حراج یا نمایشگاه خارج کند، مفهوم withdrawal lot را برای آن به‌کار می‌برند. این کار ممکن است به دلایل مختلفی همچون عدم توافق سر قیمت پایه (reserve)، تغییر نظر در مورد فروش اثر یا کشف اطلاعات مهم در مورد اثر هنری انجام شود.

جالب است بدانید که بسیاری از خانه‌های حراجی در دنیا بابت withdrawal lot توسط یک فروشنده یا هنرمند، بابت خروجش جریمه دریافت کنند.

 

همین امروز سرمایه گذاری بدون ریسک را تجربه کنید (کلیک کنید)

 

سودآوری در حراج بزرگ تهران با بی‌تا

حالا که با مفاهیم و اصطلاحات رایج در حراجی ها آشنا شدید، جالب است بدانید که مجموعه بی‌تا در بزرگ‌ترین خانه حراج ایران یعنی حراج تهران با موفقیت ظاهر شده است. در 31 تیرماه سال 1402، اثر «راه شیری» از هنرمند ایرانی محمود زنده‌رودی با ارزش 1.6 میلیارد تومان و در قالب توکن NFT فروخته شد. نکته مهم اینجاست که بی‌تا اولین پلتفرم ایرانی است که یک اثر هنری توکن‌شده را با ابتکار عمل به فروش رسانده است.

نکته جالب‌تر اینکه این اثر با قیمت پایه یک میلیارد تومان به 10 هزار توکن تقسیم و سپس در پلتفرم بی‌تا به‌فروش گذاشته شد. استقبال علاقه‌مندان و خریداران این اثر آن‌قدر زیاد بود که در کم‌تر از 72 ساعت، سود 20 درصدی (با کسر هزینه‌های فروش) به آن تعلق گرفت. در حال حاضر، آثار هنری دیگری هم با قیمت پایه و تعداد توکن‌های مشخص در مجموعه بی‌تا وجود دارند و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن 02191011958 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

هنر نقاشی چیست؟
هنر

هنر نقاشی

29 آوریل 2024
هنر nft در ایران
هنر

هنر NFT در ایران

9 دسامبر 2024
عرضه اولیه اثر هنری
هنر

عرضه اولیه اثر هنری (IAO)

9 دسامبر 2024
معروف ترین حراج های هنری دنیا
هنر

معروف ترین حراج های هنری دنیا

9 دسامبر 2024
هنر عکاسی چیست
هنر

هنر عکاسی چیست؟

9 دسامبر 2024
بازار هنر دیجیتال
هنر

راهنمای جامع بازار هنر دیجیتال

10 دسامبر 2024

دسته بندی مقالات

  • تکنولوژی
  • سرمایه گذاری
  • هنر
پلتفرم بی‌تا

بی‌تا امکان فروش آثار هنری به صورت سهامی را در دسترس عموم قرار داده است.
این پلتفرم با بهره‌گیری از تکنولوژی بلاکچین، سرمایه‌های خُرد را به بازار هنر جذب می‌کند. این فرایند، امنیت بالا، شفافیت و انعطاف را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌‌کند.

لینک های مرتبط

  • سامانه بی‌تا
  • بازار بی‌تا
  • قوانین و مقررات

بی‌تا در شبکه های اجتماعی

تماس با ما

شماره تلفن: 02191011958
ایمیل: info@bitaarts.ir
آدرس پشتیبانی تلگرام: BitanftSupport@
آدرس: تهران، چهار راه ولیعصر، روبروی تئاتر شهر، کوچه بالاور، پلاک ۷، ساختمان ابن‌سینا

1402 © تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت اصالت‌سنجی دیجیتال بی‌تا است.

بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • خانه
  • بازار ثانویه
  • مجله بی‌تا
  • درباره بی‌تا
    • درباره ما
    • سپیدنامه
    • قوانین و مقررات
    • آثار ثبت شده
  • خرید توکن

1402 © تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت اصالت‌سنجی دیجیتال بی‌تا است.